Marraskuu 2024 | Su | Ma | Ti | Ke | To | Pe | La |
---|
| | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | Kalenteri |
|
Kuukauden aktiivisimmat kirjoittajat | |
|
| Jouluevankeliumi | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
AnnSofi Admin
Viestien lukumäärä : 4820 Join date : 30.10.2013 Ikä : 81 Paikkakunta : Suomi
| Aihe: Jouluevankeliumi 29.12.16 12:34 | |
| Jouluevankeliumi Johanneksen mukaanRaamattu | 21.12.2016 klo 23.00, Matti Korhonen Uusi tie vko 51Jouluaattona kirkoissa luettava Luukkaan jouluevankeliumi jaksaa vuodesta toiseen kiehtoa, koska se sisältää paljonkonkreettisia kuvia ja tapahtumia. Se kertoo nuoren parin pitkästä matkasta Betlehemiin, seimestä ja majatalosta,pelästyvistä paimenista ja suuresta taivaallisesta sotajoukosta. Myös Matteuksen jouluevankeliumi on konkreettinen. Tähtitaivas tietää, missä Kristus syntyy. Itäisiltä mailta tulevattietäjät tuovat mystiseltä kuulostavia kalliita lahjoja. Tapahtumien taustalla on mielipuolisen Herodeksen uhkaavakäytös. Evankelista Johannes puolestaan liitelee sfääreissä, saattaisi joku ajatella. Hän puhuu jumalallisesta Sanasta, jonkakautta kaikki on luotu. Tuossa Sanassa oli elämä ja se elämä oli ihmisten valo. Teksti ei kuitenkaan ole tajunnanvirtaa,vaan pohjautuen Vanhan testamentin profetioihin Johannes avaa joulun tapahtumien merkityksen. Alussa oli Sana
Raamattuviitteet 1. Joh. 1:14 2. Joh. 1:1 3. Sananl. 8:23, 35 4. 2. Moos. 25:8-9
Kun Matteus ja Luukas kertovat, mitä tapahtui ensimmäisenä jouluna, Johanneksenevankeliumi selittää, mikä oli ensimmäisen joulun merkitys. Johanneksenjouluevankeliumi on tiivistetysti tämä: ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.” Kun Johannes puhuu Jeesuksesta Jumalan sanana, hän viittaa luomiskertomukseen.Alussa Jumala loi taivaan ja maan sanallaan. Mitä Jumala sanoi, niin tapahtui.Johannes aloittaa evankeliuminsa toteamalla, että ”Alussa oli Sana. Sana oli Jumalanluona, ja Sana oli Jumala.”2 Jeesus oli tämä Jumalan luona oleva Sana.Sanaa tarkoittava kreikan sana logos voidaan kääntää myös ajatukseksi, järjeksi taiviisaudeksi. Juutalaisessa viisauskirjallisuudessa Jumalan viisaus toisinaan henkilöityy,hänestä puhutaan ikään kuin persoonana. Näin esimerkiksi Sananlaskujen kirjankahdeksannessa luvussa, jossa viisaus sanoo itsestään: ”Iankaikkisuudesta minä sainalkuni, kaiken alussa, ennen kuin maata oli. – – Joka minut löytää, löytää elämän hänet Herra ottaa suosioonsa.”Tämä iankaikkisuudessa ollut kallisarvoinen aarre, Jumalan ikuinen sana, oli nyt tullutlihaksi, siis ihmiseksi. Siinä on joulun ihmeellinen merkitys.[size=33]Jumala telttaili ihmisten keskellä[/size] Johanneksen jouluevankeliumin mukaan Jumalan sana ”asui meidän keskellämme”.Tarkalleen ottaen Johannes ei puhu vain ”asumisesta” vaan ”asumisesta teltassa” tai telttamajan pystyttämisestä.”Jumalan ihmiseksi tuleminen merkitsee, että
- hän haluaa lähestyä ihmistä.
- hänet voi tulla tuntemaan.
- ruumiillisuus ei ole paha asia. Hän tuli itsekin siitä osalliseksi.
- Jumala tietää, mitä on olla heikko, kohdata kiusaukset ja kuolema.
Johannes viittaa telttamajaan, jonka Jumala käski Mooseksen johdolla tehdä:”Tehtäköön minulle pyhäkkö, niin minä asun teidän keskellänne. Tehkää telttamaja jakaikki sen varusteet tarkoin sen mallin mukaan, jonka minä sinulle näytän.”4Telttamaja toimi Israelin kansan jumalanpalveluksen keskuksena erämaavaelluksellaEgyptistä luvattuun maahan. Myöhemmin Jerusalemin temppeli korvasi telttamajan.Telttamajassa Jumala asui. Siinä hän oli todella kohdattavissa. Jeesuksen tultuamaailmaan Jumala voidaan kohdata tämän persoonan kautta. Jumalan ilmestyminen jakohtaaminen ei ole sidottuna tiettyyn rakennukseen, vaan persoonaan. Jeesus on uusitelttamaja ja temppeli, jossa syntinen ihminen voi kohdata pyhän Jumalan.[size=33]Lohikäärme autotallissa[/size] Jumalankieltäjä vertasi Jumalaa lohikäärmeeseen, jonka eräs mies väitti asuvanautotallissaan. Kun ystävä tuli käymään, mies pyysi tätä ihastelemaan otusta. Miesavasi autotallin oven ja sanoi: siinä se on, eikö olekin hieno!Ystävän katse kiersi autotallia ympäri, mutta hän ei nähnyt muuta kuin tyhjät seinät jakasan roinaa lattialla. ”Missä se muka on? En näe sitä” ystävä sanoi. ”Se onkinnäkymätön”, totesi mies. ”Mistä sitten voin tietää, että siellä on lohikäärme? Voisiko sekarjaista?” ystävä kysyi. ”Kyllä, mutta sen karjaisu on äänetön”, mies vastasi.”Syökseekö se kenties tulta?” ”Kyllä, mutta se ei ole polttavaa. Itse asiassa sitä eiihminen voi tuntea.”Jumalankieltäjän vertaus kuvaa, miten moni tämän päivän ihminen ymmärtää Jumalan.Jos hän on olemassa, hänestä ei voi tietää mitään. Hänen tekojaan ei voi havaita taituntea eikä hän vaikuta millään tavalla maailmassa. Jumalan poissaolon tuskan kanssakamppailevat niin epäuskoiset kuin uskovat.Jumala ei kuitenkaan ole poissa, näkymättömissä eikä tavoittamattomissa.Ensimmäisenä jouluna hän tuli ihmiseksi. Hän oli verta ja lihaa. Ihmisestä syntynyt, tosiihminen. Hänet saattoi nähdä omilla silmillä, hänen äänensä pystyi kuulemaan ominkorvin. Häntä saattoi koskettaa, ja hänen kosketuksessaan oli parantava voima.Tänä päivänä me kohtaamme ylösnousseen Jeesuksen Raamatussa ja hänenseurakuntansa keskellä, evankeliumin sanassa, kasteessa ja ehtoollisessa. Niissä meilläon konkreettinen todistus siitä, että Jumala ei ole jättänyt ihmistä oman onnensanojaan. Hän tuli sinuakin varten, jotta sinä voisit tuntea hänet ja pelastua synneistäsi.Saat sen uskoa kohdallesi tänä jouluna! | |
| | | AnnSofi Admin
Viestien lukumäärä : 4820 Join date : 30.10.2013 Ikä : 81 Paikkakunta : Suomi
| Aihe: Vs: Jouluevankeliumi 29.12.16 12:55 | |
| Jouluevankeliumi tuli vähän myöhässä. Sain itsekin sen vasta tänään ja toiseksi olin matkoilla joulun ajan, en voinut kirjoittaa mitään. Mutta asia on aina sama, joka päivä. Sanotaan, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Se soveltunee tähänkin.
Viimeinen muokkaaja, Kastehelmi pvm 29.12.16 13:07, muokattu 1 kertaa | |
| | | AnnSofi Admin
Viestien lukumäärä : 4820 Join date : 30.10.2013 Ikä : 81 Paikkakunta : Suomi
| Aihe: Vs: Jouluevankeliumi 29.12.16 13:05 | |
| Todellisuus on tarua ihmeellisempääPääkirjoitukset | 21.12.2016 klo 23.00, Leif Nummela Uusi tie vko 51Jo sadan vuoden ajan teologisen tutkimuksen piirissä on epäilty Matteuksenevankeliumin kertomusta idän tietäjistä. Saksan Göttingenin yliopiston itämaisen kirkkohistorian professorina elämäntyönsä tehnyt Jouko Martikainen haastaa tämän epäilyn. Jouluksi Perussanoman kautta julkaistavassa uudessakirjassaan Idän tietäjät hän kertoo syitä, miksi voimme luottaa sekä kertomukseenidän tietäjistä että heitä johdattaneen valoilmiön todenperäisyyteen. Voit lukeaprofessori Martikaisen haastattelun tästä lehdestä (s. 2–3).Monista Raamatussa kerrottavista asioista meillä ei ole Raamatun ulkopuolistavahvistusta. Eikä tarvitsekaan olla. Meille riittää se, että kaikkitietävä Jumala oninspiroinut kirjoittajat kertomaan asioista totuudenmukaisesti. Kristittyinä me luotamme Jumalan omaan sanaan, niin kuin Jeesus ja apostolit opettavat meitäluottamaan. Kuitenkin, kerta toisensa jälkeen, Raamatun tekstit osoittautuvat myös muun historiallisen todistusaineiston ja tutkimuksen valossa paikkansapitäviksi. Raamattu on tässä suhteessa täysin toisenlainen kirja kuin vaikkapa Koraani. Raamattu kestää kriittisenkin tarkastelun. Jouluna muistelemme Herramme Jeesuksen syntymää. Jeesus eli historiassa, ajassa ja paikassa. Hän oli lihaa ja verta oleva aito ihminen. Samanaikaisesti hän oli paljon enemmän kuin tavallinen ihminen. Apostolien ja muiden silminnäkijöiden todistuksen perusteella me uskomme, että hän oli se, joka hän sanoi ja näytti olevansa. Jumalan ainoa Poika, kolmiyhteisen Jumalan toinenpersoona, joka otti ihmisen muodon ja asui meidän keskellämme. Jumala itse tuli näkyväksi, kuultavaksi ja kosketeltavaksi Jeesuksessa. Se joka näki Jeesuksen, näki Jumalan. - Lainaus :
- Jumala itse tuli näkyväksi, kuultavaksi ja kosketeltavaksi
Jeesuksessa. Ilman lihaksi tulemistaan Jeesuksessa, Jumala olisi jäänyt meille tuntemattomaksi. Emme tietäisi hänestä muuta kuin sen, minkä luomisen perusteella ymmärrämme. Pikkupoikana mietin joskus suuren muurahaispesänäärellä, miten voisin puhua muurahaisille ymmärrettävästi. Ihmisenä olen niin täysin toisenlainen kuin muurahainen. Mietin, että ainoastaan tulemalla itse yhdeksi heistä, voisin puhua heille ymmärrettävästi.Todellisuus on mielikuvitusta ihmeellisempää. Jumala, joka on täysin toisenlainen kuin yksikään meistä, tuli yhdeksi meistä. Jeesuksessa Jumala puhui meille ja näyttitahtonsa. Jeesuksen ristinkuolemassa näemme, miten paljon Jumala meitä rakastaa, ja miten paljon meidän syntiemme sovittaminen Jumalalle maksoi. Jeesuksenylösnousemuksessa näemme, minkälainen tulevaisuus meitä odottaa. Jeesuksen kautta voimme lähestyä ja oppia tuntemaan Jumalaa. Vaikka tässä elämässätunnemmekin suurta Jumalaa vain vähän, tunnemme häntä kuitenkin Jeesuksessatarpeeksi pelastuaksemme ja päästäksemme iankaikkiseen elämään. Siellätunnemmekin Jumalan täysin toisella tavalla, täydellisesti. | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Jouluevankeliumi | |
| |
| | | | Jouluevankeliumi | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |